بهترین روش لاغری چیست؟

بهترین روش لاغری چیست؟

بهترین روش لاغری

متاسفانه به دلیل کم شدن فعالیت بدنی، زندگی شهرنشینی، سبک غذایی غلط مانند اضافه شدن فست فودها و شیرینی جات به برنامه غذایی روزانه باعث شده است که حدود 2 میلیارد از مردم جهان دچار اضافه وزن و چاقی شوند که این آمار، آمار خطرناکی است! 

امروزه روش های بسیار زیادی برای لاغری ابداع شده است از رژیم های لاغری متنوع گرفته تا، ورزش های مختلف چربی سوزی، قرص های لاغری، بوتاکس معده و حتی جراحی های لاغری. اما بهترین روش لاغری چیست؟

در ادامه با وب سایت دکتر علی امیر احمدی متخصص جراحی لاغری و لاپاراسکوپی همراه باشید تا شما را بهترین روش لاغری سریع آشنا کنیم. 

آیا بهترین روش لاغری سریع وجود دارد؟

ممکن است شما به دلیل رویداد مهمی مثل عروسی، تولد یا قرار ملاقات مهمی که در پیش رو دارید، به دنبال سریع ترین روش لاغری باشید. چقدر خوب می شد که اگر بهترین روش کاهش وزن را پیدا می کردید و تنها در طول یک هفته تمام چربی های شکمتان را آب می کردید و در رویداد مدنظرتان با بهترین استایل و اندام ظاهر می شدید. اما باید به شما این خبر بد را بدهیم که کاهش وزن در مدت زمان کوتاه و سریع ممکن است نتیجه ای بالعکس به دنبال داشته باشد. 

در واقع در صورتی که با روش های سخت و محدود کننده در مدت زمان کوتاهی وزن کم می کنید، در مقایسه با زمانی که با روش های سالم و اصولی به تدریج وزن کم می کنید؛ به جای اینکه چربی هایتان از بین برود، آب و عضلات بدن شما از بین می رود!

از آنجا که توده های عضلانی نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارند، بنابراین حفظ عضلات حتی در طول کاهش وزن هم خیلی مهم است. کاهش توده های عضلانی باعث کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن مجدد می شود.

بنابراین لازم است قبل از هر چیز این نکته را بدانید که به هیچ عنوان سریع ترین روش لاغری، بهترین روش لاغری نیست. اگر قصد کاهش وزن دارید باید به دنبال یک روش اصولی و علمی باشید که بدون آسیب رسیدن به سلامت عمومی شما وزنتان را برای همیشه کم کنید و بازگشت وزن نداشته باشید. 

بهترین روش لاغری سریع

لیست بهترین روش لاغری برای کاهش وزن ایمن و پایدار

بهترین روش لاغری، متناسب با شرایط بدنی، وزن و سبک زندگی هر فردی می تواند متفاوت باشد. بنابراین برای اطلاع از بهترین روش کاهش وزن مختص خود حتما به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. 

ما در ادامه 16 روشی که معمولا پزشکان متناسب با شرایط بدنی هر فردی برای کاهش وزن پیشنهاد می کنند را آورده ایم:

1.      به جای تمرکز بر روی عدد ترازو سالم زندگی کنید

اینکه مدام وزن خودتان را چک کنید و به این فکر کنید که چرا لاغر نمی شوید، ممکن است برایتان آزاردهنده باشد. به جای این کار بهتر است تمرکزتان به سبک زندگی سالم باشد؛ یعنی رژیم غذایی سالم داشته باشید، فعالیت و تحرک کافی داشته باشید، استرستان را کنترل کنید و حواستان به خواب با کیفیت باشد. 

2.      برای لاغری عجله نداشته باشید

به جای فکر کردن به اهداف دست نیافتنی و کاهش وزن زیاد در سریع ترین زمان، بهتر است به کاهش وزن تدریجی و مستمر تمرکز کنید.

طبق مطالعات انجام شده، حتی کاهش وزن 5 الی 10 درصدی هم می تواند در ارتقای سلامتی شما تاثیر بسزایی داشته باشد و ریسک ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع دو، بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان را کاهش دهد؛ بنابراین حتی کاهش وزن یک کیلوگرمی هم غنیمت است و به هیچ عنوان ناامید نشوید.  

لاغری

3.      انتخاب رژیم لاغری مناسب

به دلیل افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن متاسفانه صنعت حوزه لاغری بسیار پر رونق شده است و این صنعت از هر طریقی به فکر افزایش درآمد است. ممکن است تبلیغاتی در فضای مجازی یا اینترنت ببینید تحت عنوان رژیم لاغری 20 کیلو در یک ماه و موارد این چنینی! 

اگر به دنبال بهترین روش لاغری هستید، ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای رژیم های عجیب و غریب لاغری که در فضای مجازی و سطح اینترنت پر است، به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا طبق وزن، سن، شرایط بدنی و سبک زندگی شما یک رژیم لاغری اصولی و مناسب را دریافت کنید.

4.      ورزش نشه فراموش!

در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب، برای کمک به کالری سوزی و کاهش وزن حتما باید روزانه ورزش کنید. طبق تحقیقات انجام شده تقریبا هیچ روشی به اندازه ورزش کالری سوزی ندارد. البته ورزش کردن علاوه بر کاهش وزن و تناسب اندام، مزایای بسیار زیادی نیز دارد که شامل بهبود خلق و خو، استحکام استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن است. 

دوچرخه برای لاغری

از جمله بهترین ورزش ها برای لاغری عبارتند از پیاده روی هدفمند، دوچرخه سواری، شنا، پیلاتس، یوگا، وزنه زدن و … .

5.      رژیم با ورزش معجزه می کند

به جرات می توان گفت که ترکیب رژیم و ورزش، بهترین روش لاغری در جهان است. اگر شما تنها به کمک رژیم یا ورزش اقدام به کاهش وزن کنید، قطعا شکست می خورید اما در صورت ترکیب این دو روش با یکدیگر، معجزه را احساس خواهید کرد. 

بهتر است زیر نظر یک متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی یک تعادل بین ورزش و رژیم غذایی خود ایجاد کنید. البته می توانید از اپلیکیشن های لاغری بر اساس سن، وزن، سبک زندگی و شرایط بدنی خود برای دریافت سبک غذایی و برنامه ورزشی مناسب کمک بگیرید. 

6.      استفاده از قرص لاغری

تعداد زیادی قرص لاغری وجود دارد که ادعا دارند، در مدت زمان کوتاهی باعث چربی سوزی و کاهش وزن می شوند. اما باید بدانید که بسیاری از متخصصان مخالف این قرص ها هستند و اکثر آنها مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند. 

قرص لاغری

7.      مصرف این مواد غذایی را محدود کنید

بر اساس مطالعات انجام شده علاوه بر کاهش کالری دریافتی، نوع غذایی که می خورید هم برای کاهش وزن بسیار مهم است. در واقع یکی از بهترین روش های لاغری بهبود کیفیت غذاهای مصرفی روزانه است.

با حذف یا محدود کردن کربوهیدرات ها یا شیرینی های فراوری شده مانند انواع نان سفید، پاستا، برنج سفید، سیب زمینی، رشته فرنگی، نوشیدنی های حاوی شکر و تنقلاتی مثل کراکر و چیپس تاثیر چشمگیری در لاغری و کاهش وزن احساس خواهید کرد.

8.      مصرف میوه و سبزیجات را دست کم نگیرید!

شاید باور نکنید اما یکی از بهترین روش های لاغری، مصرف میوه و سبزیجات است. پایبندی به رژیم هایی که سبزیجات فراوانی دارند بسیار راحت تر از رژیم های کم کالری و سخت است. 

به دلیل اینکه میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند، باعث احساس سیری زودرس و گرسنگی دیرتر می شود. 

میوه و سبزیجات برای لاغری

9.      حتماً حتماً پروتئین مصرف کنید

گنجاندن پروتئین یکی دیگر از بهترین روش های لاغری است. زیرا مصرف پروتئین علاوه بر افزایش هورمون سیری و کاهش احساس گرسنگی از عضله سوزی جلوگیری می کند و باعث می شود که سوخت و ساز بدنتان کاهش پیدا نکند. 

10.  آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب کافی در طول روز فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. یکی از فواید نوشیدن آب افزایش احساس سیری بیشتر، کاهش ولع خوردن شیرینی و در نهایت کمک به لاغری است. 

نوشیدن آب

11.  ورزش های قدرتی انجام دهید

اگر ورزش های قدرتی را به روتین زندگی خود اضافه کنید. این ورزش ها علاوه بر کالری سوزی، باعث حفظ و افزایش عضلات بدن شما می شوند. همان طور که قبلا گفتیم توده های عضلانی قوی باعث بالا رفتن متابولیسم بدن و در نهایت کاهش وزن می شود.

12.  در مسیر لاغری زیاده روی نکنید!

کاهش بیش از حد کالری، رژیم های سخت و محدود کننده یا ورزش های طاقت فرسا و طولانی مدت، در کاهش وزن نتیجه معکوس خواهند داشت. 

بهترین روش لاغری این نیست که مدت زمان ورزشتان را چندین برابر کنید یا کالری دریافتی بدنتان را نصف کنید؛ بدن شما برای چربی سوزی و ساخت عضلات نیاز به استراحت دارد. بنابراین حد تعادل را در مسیر لاغری رعایت کنید، به همان اندازه که ورزش می کنید، استراحت کنید و غذا بخورید. 

ورزش طاقت فرسا

13.  برای سفر لاغری یک همسفر خوب پیدا کنید

ممکن است در سفر لاغری گاهی دلسرد شوید و تمایلی به ادامه مسیر نداشته باشید. اما اگر یک شریک برای ادامه مسیر داشته باشید راحت تر به هدف خود دست پیدا می کنید. 

14.  خواب کافی داشته باشید

داشتن خواب کافی (حداقل 8 ساعت در شب) یکی از بهترین راهکارهای کاهش وزن و البته ارتقای سلامتی عمومی است. طبق مطالعات انجام شده کم خوابی و بی خوابی ارتباط مستقیم با افزایش وزن و سایر بیماری ها دارد. 

خواب ناکافی بر هورمون های تنظیم کننده اشتها که هورمون گرلین و لپتین نام دارد، تاثیر مستقیم می گذارد و باعث افزایش احساس گرسنگی در طول روز می شود. همچنین کم خوابی باعث افزایش کورتیزول می شود که این موضوع باعث کند شدن چربی سوزی بدن می شود. 

خواب برای لاغری

15.  استرستان را کنترل کنید

افزایش استرس باعث بالا رفتن سطوح هورمون های کورتیزول و آدرنالین می شود که در ابتدا باعث کاهش اشتها می شوند، اما در صورتی که دائما تحت استرس باشید، کورتیزول مدت زمان بیشتری در جریان خوب باقی می ماند و باعث افزایش اشتها می شود.

برای کنترل استرس خود می توانید روش هایی مثل پیاده روی، یوگا، مدیتیشن یا مراجعه به روانشناس را امتحان کنید. 

16.  جراحی لاغری تیر نهایی است

در صورتی که با روش های گفته شده موفق به کاهش وزن نمی شوید به احتمال زیاد دچار چاقی مفرط هستید؛ یعنی شاخص توده بدنی شما بیشتر از 35 است. نا امید شوید برای شما هم راهکاری تحت عنوان بهترین روش لاغری است که آن هم انجام جراحی لاغری است. 

انواع جراحی لاغری شامل جراحی های پیکرتراشی است که برای از بین بردن چربی های موضعی مانند لاغری شکم و پهلو، بازو، باسن و … استفاده می شود. نوع دیگر جراحی های باریاتریک است که هدف آن از بین بردن چربی های تمام بدن به صورت اصولی است. اینکه بهترین روش جراحی لاغری برای شما کدام است را فوق تخصص جراحی لاغری می تواند تشخیص دهد.

انواع روش های جراحی باریاتریک

سوالات متداول

بهترین روش لاغری در خانه چیست؟

پیروی از رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی روزانه، خواب کافی، مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدن آب کافی.

مقدار کاهش وزن طبیعی در هفته چقدر است؟

کاهش وزن بین نیم تا یک کیلو در هفته کاهش وزن طبیعی است. 

بهترین روش لاغری سریع کدام است؟

لاغری سریع به هیچ عنوان توصیه نمی شود و بهتر است برای لاغر شدن عجله نکنید و از یک برنامه اصولی برای لاغری تدریجی پیروی کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان