قاتل کیست تخمدان؛ روش های خانگی تا پزشکی

قاتل کیست تخمدان؛ روش های خانگی تا پزشکی

قاتل کیست تخمدان

کیست تخمدان، کیسه ای است که داخل آن مایعات جمع شده است و داخل یا روی سطح تخمدان رشد می کند. حدود 7 درصد از زنان در جهان کیست تخمدان را تجربه می کنند و در اکثر مواقع این کیست ها خوش خیم هستند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. روش های درمان کیست تخمدان بسیار متنوع هستند از روش های خانگی، قرص برای کیست تخمدان تا روش های جراحی؛ با وب سایت دکتر علی امیراحمدی همراه باشید تا شما را با قاتل کیست تخمدان آشنا کنیم. 

روش های درمان کیست تخمدان

اگر کیست تخمدان بیش از حد بزرگ شود، می تواند عوارض خطرناکی همچون پیچ خوردگی تخمدان یا حتی پارگی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که علائمی مثل خونریزی داخلی یا درد شدید را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید و به هیچ عنوان از روش های خانگی برای درمان کیست تخمدان اقدام نکنید. 

در اکثر مواقع کیست تخمدان پس از گذشت چند هفته تا چند ماه رفع می شود و نیازی به درمان خاصی ندارد، به طوری که حتی در برخی مواقع خود فرد از وجود کیست تخمدان آگاه نمی شود.

 اما در صورتی که پزشک بخواهد برای درمان کیست تخمدان اقدام کند، به چند فاکتور مهم دقت می کند که عبارتند از:

  • علائم فرد؛
  • اندازه و ظاهر کیست؛
  • سن بیمار؛

از جمله روش های درمان کیست تخمدان عبارتند از:

مراقبت

تقریبا اکثر متخصصین زنان اولین توصیه ای که به زنان مبتلا به کیست تخمدان می کنند این است که مراقبت کنند. در این حالت درمان فوری کیست تخمدان انجام نمی شود بلکه با نظارت بر آن می توان متوجه شد که آیا کیست در حال از بین رفتن است یا خیر. 

پزشک معمولا به بیمار خود توصیه می کند که هر چند هفته یا چند ماه یک بار در فواصل زمانی مشخص شده برای بررسی کیست به مطب وی مراجعه کند تا شرایط رشد و یا از بین رفتن کیست مشخص شود. 

البته در صورتی که بیمار یائسه باشد، نیاز است که هر 4 ماه یک بار به پزشک خود به مدت یک سال مراجعه کند و هر سری آزمایش خون و سونوگرافی خود را تکرار کند. زیرا در زنانی که یائسه شده اند، احتمال بروز سرطان تخمدان بیشتر است. 

در صورتی که نتایج تصویربرداری حاکی از ناپدید شدن کیست باشد، دیگر نیازی به آزمایشات و درمان های دیگر نیست. اما در صورتی که هنوز کیست وجود داشته باشد و دارو و قرص برای کیست تخمدان موثر نباشد، ممکن است پزشک انجام جراحی را پیشنهاد کند. 

وجود کیست در رحم

داروهای ضد هورمونی

در صورتی که به تشخیص پزشک بتوان با مصرف داروهای ضد هورمونی سطح هورمون های جنسی را کاهش داد، می توان کیست های تخمدان را کوچک کرد یا از عود آنها جلوگیری کرد. مصرف داروهای ضد هورمونی در مراحل اولیه بیماری به عنوان قاتل کیست تخمدان شناخته می شوند. 

جراحی کیست تخمدان

در صورتی که کیست های تخمدان علیرغم درمان های دارویی و مراقبت همچنان پایدار باشند، باید اقدام به جراحی کرد. زیرا در اکثر مواقع کیست های بزرگ و پایدار باعث بروز عوارض دیگری می شود که خارج کردن آن با جراحی بهترین راه حل است. 

همچنین در صورتی که پزشک احتمال سرطانی بودن کیست را بدهد، توصیه به جراحی و خارج کردن کیست می شود. برای جراحی کیست تخمدان دو روش لاپاراسکوپی و لاپاراتومی قابل انجام است. 

جراحی کیست تخمدان

عمل جراحی لاغری

در اکثر مواقع دلیل کیست تخمدان، چاقی و اضافه وزن است که با کاهش وزن می توان تا حد زیادی کیست های تخمدان را درمان کرد.

در صورتی که میزان چاقی مفرط باشد (یعنی در هنگام محاسبه شاخص توده بدنی عدد به دست آمده بیشتر از 30 باشد)، روش های معمول لاغری مثل رژیم غذایی و ورزش تاثیر چندانی در کاهش وزن نخواهند داشت در این صورت ممکن است پزشک برای لاغری و درمان کیست تخمدان، جراحی های لاغری مانند اسلیو معده، بای پس معده و … را پیشنهاد کند. 

بهترین روش های جراحی لاغری
عمل اسلیو معده و بای پس معده بهترین روش های جراحی لاغری هستند.

در این روش ها جراح لاغری، بخش زیادی از معده را برمی دارد که نتیجه آن احساس سیری زودرس، کاهش وزن چشمگیر و در نهایت رفع کیست تخمدان است. 

درمان کیست تخمدان در خانه

خوشبختانه اکثر کیست های تخمدان به خودی خودی رفع می شوند و تنها مشکلی که ممکن است ایجاد کنند علائم همراه آن است که در اکثر مواقع با روش های خانگی می توان این علائم را از بین برد. 

نمی توان گفت که به طور قطع درمان های خانگی قاتل کیست تخمدان هستند، اما می توانند در کاهش علائم و همچنین جلوگیری از بزرگ شدن کیست موثر باشند. 

توجه: هیچ کدام از درمان های خانگی که در ادامه معرفی می کنیم نمی توانند جایگزین درمان های پزشک متخصص باشند. بنابراین قبل از استفاده از روش های خانگی درمان کیست تخمدان حتما از پزشک خود مشاوره بگیرید. 

مصرف مسکن های بدون نسخه

برای از بین بردن درد ناشی از  کیست تخمدان می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن مصرف کنید. مصرف این مسکن ها به مدت 2 الی 3 روز برای تسکین درد ناشی از کیست تخمدان منعی ندارد اما در صورت استفاده بیشتر باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

گرما درمانی

گرما درمانی یکی از روش های خانگی درمان علائم ناشی از کیست تخمدان مانند درد و گرفتگی های عضلانی است. 

برای گرما درمانی می توانید کیسه آب گرم یا بطری آب گرم را برای مدتی در ناحیه پایینی شکم خود قرار دهید. معمولا در صورت استفاده از گرما درمانی پس از گذشت چند دقیقه احساس آرامش پیدا خواهید کرد. 

گذاشتن کمپرس گرم روی شکم

بادام

در روش های خانگی می توان از بادام به عنوان قاتل کیست تخمدان و از بین بردن دردهای ناشی از کیست تخمدان نام برد. از آنجا که بادام سرشار از منیزیم است استفاده از آن در دوران قاعدگی نیز به منظور کاهش دردهای مزمن توصیه می شود. 

چای زنجبیل

برای درمان التهاب ناشی از کیست تخمدان، مصرف چای زنجبیل توصیه می شود. چای زنجبیل تاثیر بسزایی در تسکین درد و گرفتگی دارد. جالب است بدانید که گنجاندن زنجبیل به رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

رژیم غذایی سالم

یکی از دلایل ابتلا به کیست تخمدان به دلیل رژیم غذایی ناسالم است. رژیم غذایی زنان تاثیر بسزایی بر سطح هورمون های بدن آنها دارد. برای مثال بانوانی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، اغلب رژیم غذایی نامناسبی دارند. این سندرم باعث آمنوره، به هم خوردن پریودی و همچنین کیست تخمدان می شود. 

وزنتان را کم کنید

همان طور که گفتیم یکی از دلایل شایع کیست تخمدان، چاقی و اضافه وزن است. معمولا متخصصین زنان، به بیمارانی که اضافه وزن دارند و مبتلا به کیست تخمدان هم هستند، در وهله اول کاهش وزن را پیشنهاد می کنند؛ زیرا کاهش وزن باعث تنظیم هورمون های جنسی، درمان درد ناشی از کیست تخمدان و جلوگیری از بزرگ تر شدن کیست ها می شود. 

قبل از اینکه اضافه وزن و چاقی برایتان معضل شود، بهتر است با روش هایی مثل رژیم غذایی سالم و ورزش مداوم وزنتان را کم کنید. اما در صورت موثر نبودن این روش ها در صورت صلاحدید متخصص زنان و همچنین متخصص جراحی لاغری می توانید اقدام به انجام جراحی لاغری کنید. 

قبل و بعد از سبک زندگی سالم

قاتل کیست تخمدان گیاهی 

لازم به ذکر مجدد است که هر گونه درمانی برای کیست تخمدان باید تحت نظر متخصص انجام شود. در ادامه چند مورد قاتل کیست تخمدان گیاهی را معرفی کرده ایم که در صورت صلاحدید پزشک خود می توانید از آنها استفاده کنید:

  • شبدر قرمز: به دلیل اینکه این گیاه حاوی استروژن گیاهی است باعث تحریک تخمدان و خارج شدن کیست های تخمدان می شود.
  • تریبولوس: این گیاه عملکرد تخمدان ها و تخمک گذاری را طبیعی و نرمال می کند.
  • بابونه: از این گیاه می توانید برای تسکین درد ناشی از کیست تخمدان استفاده کنید. همچنین مصرف بابونه باعث تنظیم شدن سیکل پریودی می شود.

کلام آخر

با اینکه در اکثر مواقع کیست های تخمدان مشکل ساز نیستند و خود به خود رفع می شوند اما در صورت مشاهده هر گونه علائمی باید هر چه سریعتر به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. 

از جمله علائم کیست تخمدان می توان به درد شکمی، به هم ریختن سیکل قاعدگی، درد حین رابطه جنسی، تورم شکم و … اشاره کرد. 

با اینکه ما روش های زیادی را در این نوشتار به عنوان قاتل کیست تخمدان معرفی کردیم، اما حقیقت این است که روش قطعی درمان کیست تخمدان را تنها می تواند پزشک متخصص تشخیص دهد. زیرا پزشک بر اساس تاریخچه پزشکی شما، انجام معاینات فیزیکی، آزمایشات تشخیصی و سونوگرافی می تواند بهترین روش درمان کیست تخمدان را برای شما انتخاب کند. 

قاتل کیست تخمدان در میان روش های گفته شده بستگی به نوع و اندازه کیست شما و علائمی که تجربه می کنید دارد. در برخی مواقع کیست های کوچک با روش های خانگی و کوچک قابل رفع هستند. اما در صورت بزرگ شدن کیست ها و بروز علائم شدید پزشک ممکن است درمان هایی مثل دارو درمانی، جراحی کیست تخمدان یا جراحی چاقی را پیشنهاد کند. 

سوالات متداول

قاتل کیست تخمدان چیست؟

قاتل کیست تخمدان به نسبت نوع، اندازه و علائم این بیماری متفاوت است که شامل روش های خانگی مثل بادام، چای زنجبیل، کم کردن وزن، دارو درمانی و حتی جراحی است. 

کدام قرص برای کیست تخمدان خوب است؟

قرص متفورمین، سیبل، دیان، دوفاستون، اوزیل، کیستاپ و قرص های ضد بارداری به عنوان قرص برای کیست تخمدان تجویز می شوند. 

کدام دمنوش برای کیست تخمدان خوب است؟

چای زنجبیل و بابونه برای کیست تخمدان خوب هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.

مشاوره رایگان